Når ulykker skjer skal de riktige tingene gjøres riktig og til riktig tid. De som er involvert går på akkord med egne krefter. Du kan aldri forberede deg fullt ut på ulike senarier, men du kan til en viss grad tenke igjennom og lage en beredskapsplan – dersom det uventede skjer. Et godt råd er derfor å sette deg ned med familien og de ansatte og lage en beredskapsplan, i dag - før noen hendelse.


Lag en beredskapsplan som tar utgangspunkt i:

1) Introduksjon

  • Hensikt og forutsetninger
  • Beskrivelse av geografisk virkeområde, møtepunkt (kart over gården)
  • Fordeling ansvar


2) Varsling

  • Varslingssystemer
  • Prosedyre for intern og ekstern varsling


3) Beredskapsorganisering

  • Tilgjengelig personell
  • Informasjon


4) Beredskapssentral

  • Hvor er – og hva inneholder ”beredskapssentral” (aktuelt verktøy på gården?)
  • Vannkilder, slukkeutstyr
  • Fare- og skaderapportering, interne rutiner
  • Rapporter til off.myndighet

5) Handlingsplaner

  • Generelt om beredskapssituasjoner (møteplasser etc.)
  • Brann
  • Eksplosjon
  • Gasslekkasje
  • Personskader / øyeblikkelig hjelp
  • Evakuering
  • Forurensning
  • Kriminelle handlinger
  • Annet?


6) Ressurser

  • Personell (ansatte, familie, naboer, venner)
  • Annet materiell og utstyr (traktoraggregat, vanningsanlegg etc.)
  • Ekstern bistand

En beredskaps plan behøver ikke å inneholde alle disse punktene, den skal selvfølgelig skreddersys til det enkelte bruk.

Viktige punkter i og etter en brann:

  • Sørg for nok mat og drikke. Kreftene tar fort slutt dersom du ikke får næring og væske.
  • Be brannvesen eller politi om å ta seg av media, du har nok annet å tenke på.
  • Det kan bli lange avhør hos politiet da er det godt å ha venner eller naboer hjemme hos familien.
  • Vurder behovet for krisehjelp? Alle kommuner skal ha kriseberedskap eller du kan få hjelp av NLR-HMS og BHT.
  • Når brannen er slukket og branntomta er sikret bør du vurdere om behovet for de-briefing. Naturlige deltakere til dette er politi (lensmann), brannsjef, lege og kanskje NAV.

Videre er det nødvendig å sikre fortsatt drift.

Er det behov for landbruksvikar eller avløser?

Slakteriet er behjelpelig med nødslakt og kan formidle oppstallingsplasser.

Ta kontakt med dine varemottakere og leverandører og redegjør for situasjonen.

Forsikringsoppgjøret er en sentral sak etter en brann. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap og avklar forventninger, behov og begrensninger.